
De Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar ruim 9 maanden dicht. De officiële naam is overigens de Merwedebrug. Maar in de volksmond spreekt men vaak van de Papendrechtse brug. De Papendrechtse brug, in de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht, is vanaf juli 2026 ruim negen maanden dicht vanwege een grote renovatie. Meerdere onderdelen van de brug over de Beneden Merwede moeten vervangen worden. De werkzaamheden leveren "onvermijdelijk flinke hinder op" voor alle weggebruikers en voor de scheepvaart, zegt wethouder mobiliteit van Dordrecht Rik van der Linden. De brug wordt dagelijks gebruikt door zo'n 70.000 voertuigen. Verkeer moet vanaf 17 juli 2026 maandenlang omrijden via de A15 en A16. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd van 30 tot 60 minuten, waarschuwt Rijkswaterstaat. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet. Eén keer per maand zal de vaarweg worden vrijgemaakt om hoge schepen (hoger dan 12,9 meter) te laten passeren. Er is namelijk geen omvaarroute. De brug is de enige verbinding naar de Beneden Merwede. Dit duurt voor schepen ruim veertien maanden.
Dit plan richt zich op (het in onderzoek nemen van) de aanleg van een tunnel onder de Beneden Merwede in de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht. De noodzaak voor een dergelijke ingreep vloeit voort uit de toegenomen verkeersdruk, de groeiende veiligheidsbehoefte én de wens tot een duurzame verbetering van de infrastructuur in de regio. Het project wordt vanuit een onafhankelijk perspectief benaderd, om zo objectief tot een optimale oplossing te komen voor de mobiliteitsuitdagingen in Papendrecht en de Drechtsteden. Reeds in 2017 heeft Onafhankelijk Papendrecht bepleit te (laten) onderzoeken of een tunnelverbinding tot de mogelijkheden behoort. Destijds behoorde dat, vond men, niet tot de mogelijkheden. In het Algemeen Dagblad wijdde Peter Koster er een artikel aan. Ook werd fractievoorzitter Ruud Lammers destijds door RTV Dordrecht geïnterviewd. Het interview is hieronder terug te zien.
Samenvattend biedt de ondertunnelingsoplossing een effectieve en duurzame aanpak om de huidige verkeers- en veiligheidsproblemen rond de N3 in Papendrecht (en de Drechtsteden) te verhelpen. De voorgestelde structuur, technieken en maatregelen zijn in lijn met de regionale ontwikkeling en de eisen voor een toekomstbestendige infrastructuur. Dit plan kan een aanzet vormen bij de ideeënontwikkeling in de richting van ondertunneling van de Beneden Merwede, op de plek waar nu de Merwedebrug de verbinding tussen Papendrecht en Dordrecht vormt. Enerzijds kan ondertunneling op een duurzame wijze bijdragen aan verbeterde doorstroming van het verkeer, en anderzijds kan ondertunneling bijdragen aan vermindering van ervaren overlast door direct omwonenden. Vooruitkijkend is ondertunneling in onderzoek nemen een serieuze optie aangezien dijkverzwaringen de komende tijd ook op de agenda staan. Een integrale benadering van en het zoeken naar een juiste oplossing van deze Multi problematiek getuigt van visie op de ontwikkeling van het gebied en het zoveel mogelijk voorkomen van toekomstige tegengestelde contraproductieve ontwikkelingen. De Beneden Merwede is een druk bevaren rivier. Het is van belang dat de scheepvaart zo min mogelijk hinder ondervindt van obstakels. Bij ondertunneling kan het scheepvaartverkeer ook gewoon doorvaren en worden wachttijden tot een minimum beperkt. Uiteindelijk zal dat ook tot milieuwinst kunnen leiden.
Een kleine greep uit krantenartikelen