· 

Challenge Optimale Bereikbaarheid Drechtsteden


Challenge Optimale Bereikbaarheid Drechtsteden

Economic Development Board Drechtsteden

Eerste kwartaal van 2020

 

Wim van Krimpen (PvdA), Ruud Lammers (Onafhankelijk Papendrecht), Maria Stam en Gerrit Venis (PRO Sliedrecht) en Robert Philippo (D66 Philippo) hebben samen een gedeelde diep gekoesterde wens om de noordflank van de Drechtsteden hoogwaardig, comfortabel en hoogfrequent te gaan ontsluiten met publiek, openbaar toegankelijk, vervoer: bijvoorbeeld met een Lightrail.

 

Als initiatiefgroep namens onze politieke partijen en achterbannen hebben wij de Economic Development Board Drechtsteden weten te interesseren om in het eerste kwartaal van dit jaar een Challenge te organiseren. Wij bevelen van de uitkomsten van het onderzoek van de Challenge Optimale Bereikbaarheid Drechtsteden graag een presentatie in de Drechtraad aan.

 

De aanleiding vormde onze Propositie Lightrail Noordflank Drechtsteden-Rotterdam.

De noordflank van de Drechtsteden: dat zijn de gemeenten Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam. Dit gebied zou met een hoogwaardige railverbinding (Lightrail) kunnen worden aangesloten op het Rotterdamse (Randstad) spoornet. De voordelen op een rijtje:

 

  • Geeft een impuls aan de regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid;
  • Past naadloos in het energie- en duurzaamheidsbeleid van de overheid;
  • Biedt aan gebiedsinwoners een serieus alternatief voor woon-werkverkeer;
  • Versterkt de wederkerige relatie van de Drechtsteden met Rotterdam;
  • Verbindt bestaande en nieuw te bouwen woonwijken met stedelijke centra.
Optimale bereikbaarheid Drechtsteden.pdf
Adobe Acrobat document 272.7 KB