· 

Plaats stoplichten bij oversteekplaats fietsers ter hoogte van Karwei Papendrecht

De oversteekplaats bij Karwei Papendrecht
De oversteekplaats bij Karwei Papendrecht

De verkeerdrukte rondom Papendrecht is de afgelopen jaren, ook door de uitbreiding van GKN Fokker aan het Slobbengors, enorm toegenomen. De verkeersstroom – komende vanaf de A15 het dorp in – gaat over de steeds drukker bereden Burgemeester Keijzerweg.

 

De Merwedebrug (N3) bij Papendrecht wordt in 2026 gerenoveerd en zal dan negen maanden afgesloten zijn voor het wegverkeer. De sluiting is gepland vanaf 17 juli 2026 tot en met 21 april 2027. Dit betekent dat er een flinke hinder zal zijn voor het verkeer tussen Papendrecht en Dordrecht. Het verkeer zal zich verplaatsen en de verwachting is dat het verkeer op de Burgemeester Keijzerweg qua intensiteit zal toenemen. Volgend jaar gaat de Merwedebrug dus dicht in verband met groot onderhoud. Begrijpelijkerwijs worden nu al maatregelen bedacht om al het verkeer goed op te vangen.

 

Op dit moment is het oversteken (als fietser) bij de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van Karwei Papendrecht al lastig en de verwachting is dat het oversteken, als de verkeersdrukte nog verder toeneemt, alleen maar moeilijker zal worden. Onze vraag aan het College van B&W is derhalve of er (wellicht tijdelijk) stoplichten kunnen worden geplaatst bij de oversteekplaats op de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van Karwei Papendrecht? Hierboven ziet u de oversteekplaats bij Karwei Papendrecht.

Artikel op Papendrecht24.nl

Artikel op Papendrecht.net


Printbare brief
20250615 Plaatsing stoplichten bij overs
Adobe Acrobat document 253.9 KB

Beantwoording van de vragen

Onderstaand de antwoorden op vragen door u gesteld over de oversteekplaats ter hoogte van de Karwei.

De situatie bij de oversteekplaats is bekeken en er is geconcludeerd dat het plaatsen van een verkeerslicht niet de voorkeur geniet. Onderstaand leggen we uit waarom:

  1. De oversteek voldoet aan de richtlijn. Het zicht is goed en de oversteeklengtes vallen binnen de marges.
  2. Het aantal fietsers is laag. Zetten we de investeringskosten af tegen het gebruik dan levert dit geen positief resultaat. 
  3. De richtlijn schrijft geen verkeerslichten voor dergelijke locaties voor. Feitelijk is dit in lijn met alle ongeregelde oversteken, zoals bijvoorbeeld op de Burgmeester Keijzerweg (waar de intensiteit hoger is).
  4. In de praktijk zien wij dat bij dergelijke (overbodige) maatregelen vaak sprake is van of roodlichtnegatie (er wordt netjes gedrukt en zodra er een hiaat ontstaat steekt men over door rood). Dit geldt ook voor het autoverkeer. Licht staat op rood zonder dat er oversteekbewegingen plaatsvinden. Dit zorgt (op termijn) voor roodlichtnegatie. Dit zorgt niet voor een verbetering van de verkeersveiligheid.
  5. De duiding van de oversteek zou geoptimaliseerd kunnen worden door de herkenbaarheid te vergroten.

 

Het plaatsen van een verkeerslicht nabij de oversteek is (nu) niet noodzakelijk. Zowel het plaatsen van een (tijdelijk) verkeerslicht én het vergroten van de herkenbaarheid van de oversteek zetten wij op de maatregelenlijst voor de Papendrechtsebrug.